ماهیت کار
تاثیر شدید رایانه ها و فن آوری اطلاعات بر زندگی روزمره ، نیاز به طراحی و توسعه سیستمهای نرم افزاری رایانه ای جدید و به کاربردن فن آوریهای جدید را در طیف وسیع و در حال رشدی از کاربردها الزامی ساخته است . وظایفی که به وسیله افرادی که با عنوان مهندس نرم افزار شناخته می شوند انجام میشود به سرعت در حال رشد ونمو هستند که منعکس کننده بخشهای تخصصی جدید و تغیرات فنآوری ونیز اولویتها و عملکرد کارفرمایان میباشند .مهندسان نرم افزار با بکارگیری اصول و روشهای علم رایانه ، مهندسی و تجزیه و تحلیلهای ریاضی به طراحی ، توسعه ، آزمایش و ارزیابی نرم افزارها و سیستمهای رایانه یی می پردازند که به کمک آنها رایانه ها قادر به انجام بسیاری از عملکردهایشان می شوند.
مهندسین نرم افزار شاغل در فرایند تولید سیستمها و برنامه های کاربردی نیازها ی کاربرها را تجزیه وتحلیل کرده و سیستمها و نرم افزارهای کاربردی را برای رایانه ها طراحی و تولید کرده ویا تغییر میدهند. آنها در طراحی و توسعه انواع نرم افزارها مشارکت دارند از جمله سیستمهای عامل ، توزیع شبکه و کامپایلرها که برنامه ها را برای پردازش سریعتر تغییر می دهند . مهندسان نرم افزار با برنامه نویسی یا کد گذاری به رایانه برای انجام کاری خاص خط به خط دستورالعمل میدهند.
در ضمن مشکلات فنی ایجاد شده را نیز بر طرف می کنند . مهندسان نرم افزار باید در زمینه برنامه نویسی از مهارتهای بالایی برخوردار باشند اما اکثرا به جای نوشتن کد، با طراحی الگوریتمها ، تجزیه و تحلیل و حل مشکلات برنامه نویسی سرو کار دارند.
مهندسان نرم افزارهای کاربردی به تجزیه و تحلیل نیازهای کاربرها پرداخته و نرم افزارهای کار بردی عمومی ویا برنامه های ابزاری تخصصی را طراحی و بوجود می آورند ویا تغییر میدهند . با توجه به هدف برنامه،از زبانها ی برنامه نویسی متفاوتی استفاده می شود.
زبانهای بر نامه نویسی اصلی مورد استفاده شامل سی ، سی پلاس پلاس و جاوا و برنامه هایی که کمتر کاربرد دارند شامل فرترن و کوبول می باشند .بعضی مهندسین نرم افزار هم به توسعه بسته های نرم افزاری سیستم و هم برنامه های کاربردی سفارشی میپردازند .
مهندسین نرم افزارهای سیستم وظیفه هماهنگ کردن نصب ونگهداری سیستمهای رایانه ای یک شرکت را برعهده داشته و رشد و گسترش این سیستمها را در آینده برنامه ریزی می کنند. مهندسین شاغل در یک شرکت به هماهنگ کردن نیازها ی رایانه ای هربخش ازجمله دادن سفارشات ، صورت برداری کالاها ، صورت حساب ها و ثبت صورت پرداخت ها می پردازند و از لحاظ فنی پیشنهاداتی ارائه می دهند . آنها در ضمن باید اینترانتهای شرکت ، بعنی شبکه هایی که رایانه ها را درون یک شرکت به هم متصل کرده و ارتباطات درون شرکتی را راحت میکنند راه اندازی کنند .
مهندسین نرم افزارهای سیستم برای شرکتهایی که سیستمهای کامل رایانه ای را طراحی ، اجرا و نصب میکنند نیز کار میکنند .احتمال دارد که انان در بخش بازاریابی و فروش کار کنند که در این بخشها به عنوان مرجع فنی اولیه برای فروشندگان و مشتریان به فعالیت می پردازنند . در ضمن فعالیت هایی چون فروش تولیدات و حمایت های فنی پس از فروش برای مشتریان نیز در حیطه کار آنان می باشد .
مهندسان نرم افزاراغلب به عنوان بخشی از یک تیم که طراحی سخت افزار و نرم افزار و سیستمها را بر عهده دارد به فعالیت می پردازند . یک تیم هسته ای کارهای مهندسی ، فروش ، ساخت و فرماندهی کارکنان را تا ارائه محصول نهایی به عهده میگیرد .
محیط کار
مهندسان نرم افزار دردفاتر کار راحت و با نور مناسب و یا در آزمایشگاههای رایانه ای که مجهز به تجهیزات رایانه ایست به کار می پردازند . اکثر آنان ساعتهای معینی رادر هفته کار میکنند اما به علت ماهیت پروژه ای کار، ممکن است مجبور به شبکاری ویا کار در تعطیلات برای تحویل به موقع سفارش و یا حل مسائل نا خواسته فنی بشوند . آنها همانند سایر کارکنانی که ساعتها پشت رایانه می نشینند و بر روی صفحه کلید تایپ میکنند ممکن است دچار عوارضی چون خستگی چشم ، کمر درد و ناراحتی های دست و مچ مانند سندرم تونل کارپال شوند.
بسیاری از مهندسان نرم افزار در تلاش برای بهبود برنامه های نرم افزاری برای کاربران ، باید با مشتریان و همکاران ، تبادل کاری نزدیک داشته باشند .
مثلا مهندسانی که توسط فروشندگان نرم افزار وشرکتهای مشاوره ای استخدام می شوند ، اکثر اوقات خود را دور از محل کار خود میگذرانند وبرای ملاقات با مشتریان سفرهای شبانه میکنند . آنها با مشتریهایی از کارهای تولیدی گرفته تا مؤسسات مالی سرو کار دارند .
با گسترش شبکه های اینترنتی ، مهندسان نرم افزار قادر خواهند بود با استفاده از مودمها ، رایانه های قابل حمل ، پست الکترونیکی و اینترنت از دفتر کار خود و با اتصال به رایانه مشتریان حمایتهای فنی را ارائه داده و مشکلات جزئی را شناسایی و رفع کنند .
فرصتهای شغلی
هر چند مهندسان نرم افزار توسط اکثر صنایع استخدام می شوند، بیشترین تجمع آنها در صنایع رایانه و خدمات پردازش اطلاعات میباشد. این صنایع شامل شرکنهایی هستند که بسته های نرم افزاری آماده را تولید میکنند و یا خدمات رایانه ای قراردادی مانند برنامه نویسی رایانه ای ، یکپارچه سازی سیستم ها و بازیابی اطلاعات مانند خدمات اینترنتی و پایگاههای داده ها را ارائه می دهند میباشند .
بسیاری از مهندسان نرم افزار در سایر بخش ها مانند مراکز دولتی ، سازندگان رایانه و تجهیرات الکنرونیکی مربوطه ، کالج ها و دانشگاها به فعالیت می پردازند.
کارفرمایانی که مهندسین نرم افزار را استخدام میکنند از شرکتهای تازه کار گرفته تا موسسات صنعتی پیشرو و جا افتاده را شامل میشوند . گسترش اینترنت ، پست الکترونیکی و سایر سیستمهای ارتباطی باعث بسط الکترونیک به شرکتهای مهندسیی می شود که زمینه های کاری اساسا نامربوطی به این رشته دارند .
مثلا شرکنهای مهندسی که متخصص در ساخت پلها و نیرو گاهای برق می باشند به منظور طراحی و گسترش سسیستمهای اطلاعات جغرافیایی و قابلیت های طراحی خود کار، مهندسان نرم افزار را استخدام می کنند. شرکنهای ارتباطاتی به منظوربهره برداری از بازاردرحال رشد ارتباطات شخصی ، به مهندسان نرم افزار نیازمندند . شرکتهای اصلی ارتباطاتی موقعیت های کاری مناسبی را هم برای مهندسان نرم افزار کار بردی و هم مهندسان سیستم فراهم می کنند.
تعداد روزافزونی از مهندسان نرم افزار که اکثرا خود اشتغالند به عنوان مشاور به شکل قراردادی یا پیمانی به کار گرفته می شوند . گروهی از مشاوران در شرکتهای تخصصی مشغول بکارند که ایجاد و نگهداری اینترانت وپایگاههای اینترنتی شرکتها را بر عهده دارند. ا ز آنجایی که شرکتهای تجاری نیاز به مدیریت ، به روز رسانی و سفارشی سازی سیستمهای پیچیده رایانه ای دارند لذا فرصتهای مشاوره ای برای مهندسان نرم افزاری از روند رو به افزایش بر خوردار خواهد بود .
آموزش و ادامه تحصیل
اکثر کارفرمایان تمایل دارند تا افرادی را استخدام کنند که حداقل دارای مدرک لیسانس بوده و دانش و تجربه وسیعی در زمینه فنآوری و سیستمها ی رایاته ای داشته باشند . افراد علاقه مند به مهندسی نر م افزار رایانه باید در حل مسائل و تجزیه و تحلیل مهارت بالایی داشته باشند و در ضمن باید توانایی بر قراری ارتباط با سایر اعضای گرو ه ، کارمندان و مشنریان را نیزداشته باشند .
و از آنجایی که غالبا همزمان با چندین موضوع سر و کار دارند ، باید از قدرت تمرکز و توجه بالا نسبت به جزئیات بر خوردار باشند. همانند سایر مشاغل فرصتها ی پیشرقت برای مهندسان نرم افزار با افزایش تجربه افزایش می یابد. احتمال دارد که مهندسان تازه کار به آزمایش و باز بینی طرحهای در حال پیشرفت بپردازند و با افزایش تجربه در طراحی و ساخت نرم افزارها مشارکت خواهند داشت و احتمال می رو د که تا مدیریت پروژه و یا مدیریت سیستمهای اطلاعاتی نیز ارتقا مقام یابند .
گروهی از مهندسان نرم افزاری با تجربه و متخصص به طراحی سیستم یا مشاوره و یا به تاسیس شرکتهای مشاوره خصوصی می پردازند.
با پیشرفت فنآوری رایانه ای ، کار فرمایان به مهارتهای جدید تری نیاز پیداخواهند کرد.
مهندسان نرم افزاری که مایلند در این رشته کاری پویا باقی بمانند ، باید به طور مداوم در کسب مهارتهای جدید تربکوشند . به منظورکمک به این مهندسین در پیشرفتن با فنآوری درحال تغییر، کارفرمایان و دست اندرکاران برنامه های نرم افزاری ، دانشگاهها و کالج ها، موسسات اموزش خصوصی و انجمن های علوم پیشرفته رایانه ای ، سمینارهای تخصصی و دوره های بازآموزی متعددی دراین زمینه برگزار میکنند .
چشم انداز آینده
فرصت های شغلی برای مهندسان نرم افزاری از رشد سریعی بر خوردار است . احتمال می رود که رشد سریع در صنایع رایانه ای و خدمات پردازش اطلاعات که بالا ترین شمار استخدام مهندسین نرم افزار را داراست منجربه ایجاد فرصت های شغلی مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته باشد . کار فرمایان به دنبال استخدام مهندسان زبده ای هستند که در زمینه برنامه نویسی ، تجزیه و تحلیل سیستمها روابط عمومی و تجارت دارای مهارت های بالایی باشند. از آنجایی که مشاغل تجاری و دیگر سازمان ها روز به روزبا فنآوری جدید وفق میابند و به دنبال افزایش کارایی سیستمهای رایانه ای خود می باشند، انتظار می رود که استخدام مهندسان نرم افزار در همه زمینه ها روند صعودی یابد. رقابت میان مشاغل تجاری عاملی در جهت ادامه نوآوری های پیشرفته فنآوری میشود و سازمانها برای اجرای تغییرات لازم در این مسیر به همکاری مهندسان نرم افزار بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد . نیاز به مهندس نرم افزار با رشد شبکه های رایانه ای افزایش می یابد به عنوان مثال نتیجه گسترش فنآوری اینترنت و رشد سریع تجارت الکترونیکی و داد و ستد اینترنتی استخدام بیشتر مهندسان نرم افزار است که توانایی راه اندازی اینترنت ، و سایر امور شبکه را داشته باشند . همچنین گسترش سیستمهای پردازش اطلاعات در مشاغل تجاری ، مخابرات ، مراکز دولتی و سایر موارد روز به روز شکل پیچیده تری می یابد وبه منظور راه اندازی ، حفظ امنیت و ارتقای سیستمها و حل مشکلات به گروهی از مهندسان سیستمهای نرم افزاری نیاز می باشد. همزمان با این تحولات فرصت های مشاوره نرم افزاری نیز برای مهندسان فراهم شود.
میزان در آمد
در سال ۲۰۰۰ میانگین در آمد سالانه مهندسان نرم افزار که تمام وقت فعالیت داشته اند در ایالات متحده حدود ۶۷۶۷۰ دلار بوده است .
منبع: کانون دانش
تاریخ: شنبه 7 خرداد 1390برچسب:مهندسی نرم افزار,
ارسال توسط
معرفي جامع رشته ي دانشگاهي مهندسی معماری
مهندسی معماری
دیباچه: خاموش باش و آرام قدم بردار تا جذبه آسمانی محراب، صلابت ستونها و منارهها و ظرافت کنگرهها تمامی وجودت را تسخیر کند. به دقت نگاه کن و بگذار نوری که از پس شیشههای رنگین به داخل میتابد همه رنگ و تلألؤ خود را میهمان چشمهایت کند تا تو ببینی که چگونه زمین و آسمان به هم پیوند میخورند و سپس گلها و اسلیمیها در یک بهار همیشگی سر بر میآورند.اینجا کجاست؟اینجا مسجد امام،هشت بهشت،گنبد قابوس، ارگ بم،سلطانیه یا هر بنای دیگری است که شاهکار هنر معماری ایرانیان است. هنری که پر از ابتکار،زیبایی، اصالت، الهام و احترام به طبیعت است و به گرمی موسیقی و به شیرینی شعر فارسی است. نه! اشتباه نکن! معماری تنها هنر ساختن بناهای آجری و گنبدهای دوار نیست که بگوئیم عمر آن در هزاره سوم میلادی به پایان رسیده است بلکه برای ساخت آسمان خراشها، برجها و مجتمعهای امروز،بیش از حیاطهای پر باغچه دیروز به معماران هنرمند و کارآمد نیاز داریم و از همین رو رشته معماری یکی از رشتههای مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکدههای فنی یا هنری دنیا تدریس میشود.
این رشته دارایدو جنبههنریو فنیاست. در اینمیاندرسهایطراحی، زیباشناسیو نحوهزیباکردنحجمها، نماها وپلانها بههنر بر میگردد و دروسیمثلسازههایبتنیو فلزی، مقاومتمصالح، ایستایی، تأسیساتمکانیکیو الکتریکیبهجنبهفنیاینرشتهمربوطمیشود. در اینرشتهدروسهنریاهمیتبیشتریداشتهو دروسعلمیو فنیدر راستایدروسهنریاست. برایمثالیکمعمار در طراحیخانهباید فضایآرامشبخشیرا ایجاد کند تا باعثاضطراب، خستگیو دلتنگینگردد. کاریکهبیشاز رعایتاصولفیزیکیمثلنور و صوت، نیاز بهآشناییبا اصولزیباییشناسیدارد.
تواناییهایلازم :
معماریبیشاز آنکهعلمو تکنیکباشد، ذوقو سلیقهو استعداد استو معمار کسی است که طرحهای فردیاش با نقاشی و مجسمهسازی رقابت کند و در واقع بتواند مجسمهای کاربردی بسازد. دانشجویاینرشتهعلاوهبر توانمندیدر طراحیو قدرتتجسمو خلاقیت، لازماستکهدر درسریاضیبخصوصدر هندسهقویباشد چونبرایآموزشفنو تکنیکمعماریباید دروسیمثلهندسهکاربردی، هندسهمناظر و مرایا و ریاضیاتو آمار را مطالعهکرد.
موقعیتشغلی:
با توجهبهاینکهدر سطحکارشناسیبهجنبههای فنیمعماریتوجهبیشتریمیشود، در نتیجهفارغالتحصیلاینرشتهمیتواند بهساختمانسازی(طراحیفنیساختمانهایمختلف) بپردازد اما فارغالتحصیلکارشناسیارشد چونجنبههایهنریمعماریرا آموزشدیدهاست، بیشتر بههنر معماریمیپردازد. مهندسمعمار علاوهبر طراحیبناها میتواند بهطراحیو ساختماکتو طراحیمعماریداخلیبپردازد یا بهعنوانناظر ساختفعالیتکند. در ضمنفارغالتحصیلمعماریآمادگیکار در رشتههایمرتبطبا معماری مثلطراحیصحنهیا طراحیصنعتیرا نیز دارد.
درسهایاینرشتهدر طولتحصیل :
دروسپایه:
هندسهکاربردی، کارگاهمصالحو ساخت، درکو بیانمحیط، بیانمعماری، هندسهمناظر و مرایا، ریاضیاتو آمار، انسان، طبیعت، معماری، مقدماتطراحیمعماری.
دروساصلی :
مبانینظریمعماری، آشناییبا معماریجهان، برداشتاز بناهایتاریخی، آشناییبا معماریمعاصر، نقشهبرداری، تنظیمشرایطمحیطی، تأسیساتالکتریکی(نور و صدا)، تأسیساتمکانیکی، مقاومتمصالحو سازههایفلزی، سازههایبتنی، ایستایی، مترهو برآورد، مدیریتو تشکیلاتکارگاه، مصالحساختمانی، ساختمان، روستا، طرحمعماری.
دروستخصصی:
آشناییبا مبانیبرنامهریزیکالبدی، تحلیلفضاهایشهری، آشناییبا مرمتابنیه، طرحمعماری، طراحیفنی، طرحنهایی.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور تالیف: خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش و
دیباچه: خاموش باش و آرام قدم بردار تا جذبه آسمانی محراب، صلابت ستونها و منارهها و ظرافت کنگرهها تمامی وجودت را تسخیر کند. به دقت نگاه کن و بگذار نوری که از پس شیشههای رنگین به داخل میتابد همه رنگ و تلألؤ خود را میهمان چشمهایت کند تا تو ببینی که چگونه زمین و آسمان به هم پیوند میخورند و سپس گلها و اسلیمیها در یک بهار همیشگی سر بر میآورند.اینجا کجاست؟اینجا مسجد امام،هشت بهشت،گنبد قابوس، ارگ بم،سلطانیه یا هر بنای دیگری است که شاهکار هنر معماری ایرانیان است. هنری که پر از ابتکار،زیبایی، اصالت، الهام و احترام به طبیعت است و به گرمی موسیقی و به شیرینی شعر فارسی است. نه! اشتباه نکن! معماری تنها هنر ساختن بناهای آجری و گنبدهای دوار نیست که بگوئیم عمر آن در هزاره سوم میلادی به پایان رسیده است بلکه برای ساخت آسمان خراشها، برجها و مجتمعهای امروز،بیش از حیاطهای پر باغچه دیروز به معماران هنرمند و کارآمد نیاز داریم و از همین رو رشته معماری یکی از رشتههای مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکدههای فنی یا هنری دنیا تدریس میشود.
این رشته دارایدو جنبههنریو فنیاست. در اینمیاندرسهایطراحی، زیباشناسیو نحوهزیباکردنحجمها، نماها وپلانها بههنر بر میگردد و دروسیمثلسازههایبتنیو فلزی، مقاومتمصالح، ایستایی، تأسیساتمکانیکیو الکتریکیبهجنبهفنیاینرشتهمربوطمیشود. در اینرشتهدروسهنریاهمیتبیشتریداشتهو دروسعلمیو فنیدر راستایدروسهنریاست. برایمثالیکمعمار در طراحیخانهباید فضایآرامشبخشیرا ایجاد کند تا باعثاضطراب، خستگیو دلتنگینگردد. کاریکهبیشاز رعایتاصولفیزیکیمثلنور و صوت، نیاز بهآشناییبا اصولزیباییشناسیدارد.
تواناییهایلازم :
معماریبیشاز آنکهعلمو تکنیکباشد، ذوقو سلیقهو استعداد استو معمار کسی است که طرحهای فردیاش با نقاشی و مجسمهسازی رقابت کند و در واقع بتواند مجسمهای کاربردی بسازد. دانشجویاینرشتهعلاوهبر توانمندیدر طراحیو قدرتتجسمو خلاقیت، لازماستکهدر درسریاضیبخصوصدر هندسهقویباشد چونبرایآموزشفنو تکنیکمعماریباید دروسیمثلهندسهکاربردی، هندسهمناظر و مرایا و ریاضیاتو آمار را مطالعهکرد.
موقعیتشغلی:
با توجهبهاینکهدر سطحکارشناسیبهجنبههای فنیمعماریتوجهبیشتریمیشود، در نتیجهفارغالتحصیلاینرشتهمیتواند بهساختمانسازی(طراحیفنیساختمانهایمختلف) بپردازد اما فارغالتحصیلکارشناسیارشد چونجنبههایهنریمعماریرا آموزشدیدهاست، بیشتر بههنر معماریمیپردازد. مهندسمعمار علاوهبر طراحیبناها میتواند بهطراحیو ساختماکتو طراحیمعماریداخلیبپردازد یا بهعنوانناظر ساختفعالیتکند. در ضمنفارغالتحصیلمعماریآمادگیکار در رشتههایمرتبطبا معماری مثلطراحیصحنهیا طراحیصنعتیرا نیز دارد.
درسهایاینرشتهدر طولتحصیل :
دروسپایه:
هندسهکاربردی، کارگاهمصالحو ساخت، درکو بیانمحیط، بیانمعماری، هندسهمناظر و مرایا، ریاضیاتو آمار، انسان، طبیعت، معماری، مقدماتطراحیمعماری.
دروساصلی :
مبانینظریمعماری، آشناییبا معماریجهان، برداشتاز بناهایتاریخی، آشناییبا معماریمعاصر، نقشهبرداری، تنظیمشرایطمحیطی، تأسیساتالکتریکی(نور و صدا)، تأسیساتمکانیکی، مقاومتمصالحو سازههایفلزی، سازههایبتنی، ایستایی، مترهو برآورد، مدیریتو تشکیلاتکارگاه، مصالحساختمانی، ساختمان، روستا، طرحمعماری.
دروستخصصی:
آشناییبا مبانیبرنامهریزیکالبدی، تحلیلفضاهایشهری، آشناییبا مرمتابنیه، طرحمعماری، طراحیفنی، طرحنهایی.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور تالیف: خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش و
تاریخ: شنبه 7 خرداد 1390برچسب: مهندسی معماری,
ارسال توسط
1معرفي جامع رشته ي دانشگاهي علوم کامپیوتر
علوم کامپیوتر
دیباچه: علومکامپیوتر پلارتباطیدانشکامپیوتر و ریاضیاستو مهمترینهدفآندستیابیبهبهترینالگوریتمهایموجود (روشهایحلمسأله) در کمترینزمانو با کمترینخطا و بیشتریندقتاست. بهعبارتدیگر هدفاینرشتهتربیتگروهیمتخصصکامپیوتر استکهبا دید ریاضیتر و منطقیتر بهحلمسائلمطرحشدهدر علوم کامپیوتر یا ریاضیبپردازند. اینرشتهدر مقطعکارشناسیدارای4 گرایشمحاسباتعلمی، نظریهالگوریتمها، سختافزارو سیستمهایاطلاعاتیاست. که دروس گرایش محاسبات علمی در زمینه برنامهریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرمافزار در ریاضی است؛ یعنی در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه میشود.گرایش نظریه الگوریتمها به بررسی راههای مختلف حل مسئله به یاری روشهای بهینهتر، سریعتر و بهتر میپردازد. به عبارت دیگر هدف این گرایش پیادهسازی و بهینه کردن الگوریتم است.در گرایش سختافزار نیز معماری یا ساختار کامپیوتر مطالعه میشود و گرایش سیستمهای اطلاعاتی نیز به مدیریت پروژههای نرمافزاری و سیستمهای اطلاعاتی میپردازد. گفتنیاستکهتفاوتاینرشتهبا مهندسیکامپیوتر گرایشنرمافزار در ایناستکهرشتهعلومکامپیوتر برخلافمهندسی کامپیوتر فاقد دروسآزمایشگاهیو کارگاهیاستو بیشتر جنبهتحقیقاتنظریدارد.
تواناییهایلازم :
تسلطو علاقهبهریاضیاتشرطاولموفقیتدر رشتهعلومکامپیوتر استو دانشجویاینرشتهباید بتواند با استدلالریاضیبا مسائلبرخورد نماید. در ضمنباید اطلاعاتعمومیخوبیداشتهو حتیپساز فارغالتحصیلیبهمطالعهو تحقیقپشتنکند چوندر طیتحصیلتنها اطلاعاتپایهایو کلیرا فرا میگیرد و برایحضور در بازار کار باید خود تلاشکند و اهلمطالعهو تحقیقباشد.
موقعیتشغلی:
موقعیتهایشغلیفارغالتحصیلعلومکامپیوتر شباهتبسیاریبا مهندسیکامپیوتر گرایشنرمافزار دارد اما در کلنقشفارغالتحصیلاینرشتهبهعنوانمدیر و هماهنگکنندهبسیار مهمو قابلتوجهاست. فردیکهمسؤولانتخابراهحلمسائلو حلآنها همچنینتقسیمالگوریتمها در بینمهندسیننرمافزار و در انتها جمعکردنقسمتهایتوزیعشدهمیباشد.
درسهایاینرشتهدر طولتحصیل :
دروساصلیو تخصصیمشترکدر گرایشهای مختلف علوم کامپیوتر:
ریاضیعمومی، فیزیکپایه، آمار و احتمال، اصولکامپیوتر، اصولسیستمهایکامپیوتری، جبر خطیعددی، ریاضیاتگسسته، آنالیز عددی، ساختماندادهها و الگوریتمها، نظریهاتوماتا و زبانها، کامپایلر، نظریهمحاسبات، اصولطراحینرمافزار، منطق، ذخیرهو بازیابیاطلاعات، پایگاهدادهها، اصولسیستمهایعامل، شبیهسازیکامپیوتری، زبانهایبرنامهسازی، اصولمدیریت، مبانیاقتصاد.
دروستخصصیگرایشمحاسباتعلمی :
برنامهریزیخطی، برنامهریزیغیرخطی، نرمافزار ریاضی، آنالیز عددی، طراحیهندسیکامپیوتری.
دروستخصصیگرایشنظریهالگوریتمها :
برنامهریزیپویا، نظریهگراف، بهینهسازیترکیبیو آنالیز شبکهها، نظریهکدگذاری، سیستمهایصفیو مدلهایکارآیی.
دروستخصصیگرایشسختافزار :
مدارهایمنطقی، معماریکامپیوتر، ریزپردازنده
دروستخصصیگرایشسیستمهایاطلاعاتی :
تحلیلو طراحیسیستمهایاطلاعاتی، متدولوژیساختسیستمهایاطلاعاتی، مدیریتپروژههاینرمافزاری، سیستمهایاطلاعاتیمدیریت.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور تالیف: خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش و
دیباچه: علومکامپیوتر پلارتباطیدانشکامپیوتر و ریاضیاستو مهمترینهدفآندستیابیبهبهترینالگوریتمهایموجود (روشهایحلمسأله) در کمترینزمانو با کمترینخطا و بیشتریندقتاست. بهعبارتدیگر هدفاینرشتهتربیتگروهیمتخصصکامپیوتر استکهبا دید ریاضیتر و منطقیتر بهحلمسائلمطرحشدهدر علوم کامپیوتر یا ریاضیبپردازند. اینرشتهدر مقطعکارشناسیدارای4 گرایشمحاسباتعلمی، نظریهالگوریتمها، سختافزارو سیستمهایاطلاعاتیاست. که دروس گرایش محاسبات علمی در زمینه برنامهریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرمافزار در ریاضی است؛ یعنی در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه میشود.گرایش نظریه الگوریتمها به بررسی راههای مختلف حل مسئله به یاری روشهای بهینهتر، سریعتر و بهتر میپردازد. به عبارت دیگر هدف این گرایش پیادهسازی و بهینه کردن الگوریتم است.در گرایش سختافزار نیز معماری یا ساختار کامپیوتر مطالعه میشود و گرایش سیستمهای اطلاعاتی نیز به مدیریت پروژههای نرمافزاری و سیستمهای اطلاعاتی میپردازد. گفتنیاستکهتفاوتاینرشتهبا مهندسیکامپیوتر گرایشنرمافزار در ایناستکهرشتهعلومکامپیوتر برخلافمهندسی کامپیوتر فاقد دروسآزمایشگاهیو کارگاهیاستو بیشتر جنبهتحقیقاتنظریدارد.
تواناییهایلازم :
تسلطو علاقهبهریاضیاتشرطاولموفقیتدر رشتهعلومکامپیوتر استو دانشجویاینرشتهباید بتواند با استدلالریاضیبا مسائلبرخورد نماید. در ضمنباید اطلاعاتعمومیخوبیداشتهو حتیپساز فارغالتحصیلیبهمطالعهو تحقیقپشتنکند چوندر طیتحصیلتنها اطلاعاتپایهایو کلیرا فرا میگیرد و برایحضور در بازار کار باید خود تلاشکند و اهلمطالعهو تحقیقباشد.
موقعیتشغلی:
موقعیتهایشغلیفارغالتحصیلعلومکامپیوتر شباهتبسیاریبا مهندسیکامپیوتر گرایشنرمافزار دارد اما در کلنقشفارغالتحصیلاینرشتهبهعنوانمدیر و هماهنگکنندهبسیار مهمو قابلتوجهاست. فردیکهمسؤولانتخابراهحلمسائلو حلآنها همچنینتقسیمالگوریتمها در بینمهندسیننرمافزار و در انتها جمعکردنقسمتهایتوزیعشدهمیباشد.
درسهایاینرشتهدر طولتحصیل :
دروساصلیو تخصصیمشترکدر گرایشهای مختلف علوم کامپیوتر:
ریاضیعمومی، فیزیکپایه، آمار و احتمال، اصولکامپیوتر، اصولسیستمهایکامپیوتری، جبر خطیعددی، ریاضیاتگسسته، آنالیز عددی، ساختماندادهها و الگوریتمها، نظریهاتوماتا و زبانها، کامپایلر، نظریهمحاسبات، اصولطراحینرمافزار، منطق، ذخیرهو بازیابیاطلاعات، پایگاهدادهها، اصولسیستمهایعامل، شبیهسازیکامپیوتری، زبانهایبرنامهسازی، اصولمدیریت، مبانیاقتصاد.
دروستخصصیگرایشمحاسباتعلمی :
برنامهریزیخطی، برنامهریزیغیرخطی، نرمافزار ریاضی، آنالیز عددی، طراحیهندسیکامپیوتری.
دروستخصصیگرایشنظریهالگوریتمها :
برنامهریزیپویا، نظریهگراف، بهینهسازیترکیبیو آنالیز شبکهها، نظریهکدگذاری، سیستمهایصفیو مدلهایکارآیی.
دروستخصصیگرایشسختافزار :
مدارهایمنطقی، معماریکامپیوتر، ریزپردازنده
دروستخصصیگرایشسیستمهایاطلاعاتی :
تحلیلو طراحیسیستمهایاطلاعاتی، متدولوژیساختسیستمهایاطلاعاتی، مدیریتپروژههاینرمافزاری، سیستمهایاطلاعاتیمدیریت.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور تالیف: خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش و
تاریخ: شنبه 7 خرداد 1390برچسب:علوم کامپیوتر,
ارسال توسط
معرفی رشته علوم سیاسی
آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست شناس خواهند شد.
در واقع علوم سیاسی به بررسی اندیشه ها و نظریه های سیاسی و کارکرد آنها در عرصه جامعه می پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریه ها و یا یکسری ابزارها و راهکارهایی که بر اساس آنها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا برمی دارد و برای حرکتها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه ریزی می کند و همچنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره می برد.
این دوره مشتمل بر 13 گرایش منطقهای است که دانشجویان پس از گذراندن دروس عمومی طبق ضوابط مربوط و بر حسب علاقه خود یکی از این گرایشها را انتخاب کرده و دروس خاص مرتبط با آن گرایش را میگذرانند و سپس پایاننامه تحصیلی خود را نیز در همین زمینه تنظیم و ارائه خواهند كرد. گرایشهای مطالعات منطقهای به ترتیب عبارتند از: مطالعات ایران (سیاست گذاری عمومی)- مطالعات خلیج فارس_ مطالعات خاورمیانه- مطالعات دریای خزر- مطالعات آسیای مرکزی_ مطالعات جنوب آسیا- مطالعات خاوردور- مطالعات جنوب شرقی آسیا- مطالعات اروپایی- مطالعات آمریکای شمالی- مطالعات آمریکای جنوبی- مطالعات آفریقا- مطالعات اوراسیا
علوم سیاسی گرایش روابط بین الملل
رشته روابط بین الملل از جمله رشته های نوپا در عالم سیاست به شمار می رود. سابقه این مبحث به عنوان یک رشته دانشگاهی حداکثر به سال های میان دو جنگ جهانی بر میگردد. محققان و دانشمندان به طور اخص در صدد کشف و تبین ریشه ها و چگونگی رفتار دولتها در صحنه بین الملل بر امدند بنابراین همان طور که از علت تشکیل این رشته مشخص است موضوع اصلی در ان کشف، بررسی و علت کاوی رفتار دولتها و اخیرا (مجامع بین الملل) در عرصه بین الملل می باشد.
با شعله ور شدن اتش جنگ جهانی دوم روند تکامل رشته روابط بین الملل شدت گرفته و تا کنون قالبهای فکری ، رویکردها، نظریه ها و مدل های گوناگون بسیاری برای درک مسائل بین الملل ارائه گردیده است.
علوم سیاسی گرایش علوم سیاسی
علوم سیاسی به بررسی اندیشه ها و نظریه های سیاسی و کارکرد انها در عرصه جامعه می پردازد و رشته علوم سیاسی ارائه یکسری نظریه ها یا یکسری ابزارها و راهکارهایی است که بر اساس انها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا بر میدارد و برای حرکت ها و اقدامات بعدی ترسیم فضا برای مسیر اینده برنامه ریزی میکند هم چنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست اورده است، بهره می برد.
موضوع این رشته مطالعه و تحقیق درباره ی پدیده های سیاسی مثل اشکال مختلف حکومت و دولت است. کشف علل و پدیده های سیاسی، نحوه اداری سیاسی جامعه و ایجاد ارتباط محترمانه با کشور های دنیا در عرصه روابط بین الملل می باشد.
علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی
علم سیاست پدیده ای است که با تحولات مشروطیت در ایران و موقعیت جدید علمای شیعه در جهان معاصر پیوند دارد. در سنت اسلامی از دانش سیاسی به علم مدنی تعبیر میشود. اندیشمندان مسلمان علم مدنی را به دو بخش فلسفه مدنی و فقه مدنی تقسیم میکردند. به اعتقاد مسلمانان تفاوت عمده این دو شاخه از علم مدنی در این است که حکمت مدنی غالبا وجه نظری دارد. و برعکس فقه مدنی، فقه سیاسی بیشتر ناظر به سیاست است. فقه سیاسی ،بدین سان مواجهه ای دو سویه با زندگی سیاسی و نیز وحی اسلامی از طریق زبان و دستگاه فقه است.
علوم سیاسی گرایش دپلماسی و روابط بین الملل
دیپلماسی ، مدیریت روابط کشورها با یکدیگر و میان کشورها با دیگر بازیگران بین المللی است. این بازیگران شامل گروهها ، سازمانها و افرادی هستند که در کنار دولت ها دیپلماسی را به عنوان نظامی اطلاعاتی برای بیان و دفاع از منافع و اعلان تهدیدها و اولتیماتومها به کار میبرند. در واقع دیپلماسی مجرای تماسی است برای اعلام مواضع ، جمع اوری اطلاعات و راضی یا قانع کردن یک کشور برای حمایت از مواضع کشوری دیگر.
.
تاریخ: شنبه 7 خرداد 1390برچسب:معرفی رشته علوم سیاسی,
ارسال توسط
وقوع زمینلرزهای هولناک و اسرارآمیز با نیرویی عظیم و ویرانگر، فوران تودههای مذاب سنگ از دهانه کوهی آتشفشانی، چشمانداز با شکوه درهای عمیق در پای کوهی سر به فلک کشیده، گستردگی و تنوع سنگهای موجود در طبیعت، لایههای موازی سنگی و خاکی در دیواره یک تپه یا کوه و دهها موضوع دیگر، از موضوعات مورد توجه زمینشناس است. زمینشناس بسیاری از پرسشهای هیجانانگیز و جذاب پیرامون ما را به بحث و بررسی میگذارد. این که زمین در اولین روزهای عمر خود (۴۵۰۰ میلیون سال قبل) چگونه بوده است؟ چرا اقیانوس اطلس به تدریج وسیعتر و اقیانوس آرام کوچکتر میشود؟ در کجا به جستجوی آب بپردازیم؟ تفاوت سنگها ناشی از چیست و پرسشهای متعدد دیگر که پاسخ آن را در علم زمینشناسی میتوان یافت. زیرا در زمینشناسی، منشأ زمین، تاریخو ساختمانزمین، مواد متشکلهآن، منابعطبیعیموجود در آنو تغییر و تحولاتیکهدر طولزمانپدید آمدهاند، مورد بررسیقرار میگیرد. در واقعاز اعماقاقیانوسها تا نوکبزرگترینقلهها و حتیماورایایندو، مورد مطالعهقرار گرفتهو اطلاعاتحاصلاز آنها بهصورتنقشهو گزارشثبتمیشود.کشور ایرانبا در اختیار داشتنمنابعمعدنیبسیار غنیاعماز مواد سوختیو ذخایر فلزیو غیرفلزیگرانبها، و قرار گرفتنبر رویمنطقهایفعالاز نظر زمینشناسیکهباعثوقوعزلزلهها، تغییر ساختار زمین، پدیدهکوهزایی، تغییر پهنایدریاها و خلیجمجاور میشود و دهها مطلبشگفتانگیز و در خور دقتو مطالعهدیگر، نیاز وافر بهپژوهشگرانو متخصصان زمینشناسیدارد کهدر این زمینه ها بهمطالعهو کاوشپرداختهو اطلاعات لازم را برای بهرهبرداری صحیح در اختیار مسؤولان ذیربط قرار دهند.
رشته زمین شناسی به فارغ التحصیلان خود همین زمین را می شناساند . زمینی که نسبت به سایر کرات آسمانی هیچ هم به حساب نمی آید ، راز و رمز هایی دارد که باید برای شناخت آن واحدهای دانشگاهی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت.
به لحاظ فراوانی منابع طبیعی در کشور و وجود ذخائر با ارزش در اعماق زمین ، دانش زمین شناسی از نظر علمی و اقتصادی دارای ارزش های ویژه ای است و نقش موثری را در زمینه شناخت منابع معدنی ، اکتشاف ، بهره برداری از آنها و به طور اخص منابع نفتی دارد.
این رشته ارتباط بسیار نزدیکی با علوم زیستی و شیمی داشته و استفاده از نقشه های ماهواره ای ، سیستم های اطلاعات جغرافیایی و نقشه برداری در آن واجد اهمیت زیادی می باشد.
بسیاری از علوم از جمله آب ، خاک و هواشناسی و جغرافیا در ارتباط تنگاتنگ با علوم زمین هستند. تحصیل در این رشته شرایط جسمانی مناسب را می طلبد چون داوطلب باید قادر باشد واحدهایی را که عمدتا در صحرا و بیابان انجام می شود را با موفقیت طی کند .
امکان ادامه تحصیل تا سطوح عالی دکترای تخصصی در گرایش های مختلف این رشته در کشور وجود دارد.
به لحاظ فراوانی منابع طبیعی در کشور و وجود ذخائر با ارزش در اعماق زمین ، دانش زمین شناسی از نظر علمی و اقتصادی دارای ارزش های ویژه ای است و نقش موثری را در زمینه شناخت منابع معدنی ، اکتشاف ، بهره برداری از آنها و به طور اخص منابع نفتی دارد.
این رشته ارتباط بسیار نزدیکی با علوم زیستی و شیمی داشته و استفاده از نقشه های ماهواره ای ، سیستم های اطلاعات جغرافیایی و نقشه برداری در آن واجد اهمیت زیادی می باشد.
بسیاری از علوم از جمله آب ، خاک و هواشناسی و جغرافیا در ارتباط تنگاتنگ با علوم زمین هستند. تحصیل در این رشته شرایط جسمانی مناسب را می طلبد چون داوطلب باید قادر باشد واحدهایی را که عمدتا در صحرا و بیابان انجام می شود را با موفقیت طی کند .
امکان ادامه تحصیل تا سطوح عالی دکترای تخصصی در گرایش های مختلف این رشته در کشور وجود دارد.
برخی از این دروس شامل موارد زیر است:
· زمین شناسی فیزیکی که به بررسی خصوصیات کلی زمین می پردازد.
· زمین شناسی تاریخی که به مطالعه تاریخچه پیدایش کره زمین می پردازد.
· بلورشناسی هندسی و بلورشناسی نوری که شناخت ویژگیهای هندسی و مشخصات نوری بلورها را مورد توجه قرار می دهد.
· کانی شناسی که به بررسی کانیها یعنی اجزای تشکیل دهنده سنگها می پردازد.
· سنگ شناسی رسوبی و آذری و دگرگونی که در مورد تشکیل انواع سنگها بحث می کند.
· زمین شناسی ایران که به بررسی ویژگیهای زمین ایران می پردازد.
· زمین شناسی نفت که به بررسی در نحوه ایجاد نفت به بحث می پردازد.
تواناییهایلازم
دانشجویخوبزمینشناسیعلاوهبر تسلطکافیبر درسهاییمثلفیزیک، شیمیو ریاضیباید از قدرتتجسممناسبیبرخوردار باشد. مهمترینویژگیبرایموفقیتدر اینرشتهداشتنروحیهایپرجنبو جوش، علاقهبهزندگیدر محیطهایطبیعیمانند کوهها و بیابانها است، زیرا زمینشناسنهتنها در دوراندانشجوییبلکهدر زمینههایشغلینیز با چنینمحیطهاییروبروست. علاوهبر اینداشتنتواناییجسمانیمناسبنیز لازماست.
گرایش های رشته زمین شناسی
زمین شناسی مهندسی (Engineering Geology)
زمین شناسی مهندسی ضمن بررسی تاثیر «محیط زمین شناسی» بر سازههای مهندسی یا زمین شناسی مهندسی ، راهحلهای مناسبی جهت کاهش یا برطرف نمودن خطرات احتمالی ارائه میدهد. باید توجه داشت که محیط زمین شناسی اطراف یک سازه به دو صورت با آن در ارتباط است. یکی توسط مصالح زمین شناسی ، یعنی سنگ ، خاک و آب ، دیگری فرآیندها و مخاطرات زمین شناسی مثل سیل ، زمین لرزه ، حرکات دامنهای و مانند آن. برخی از مولفین زمین شناسی مهندسی را سهوا به جای «ژئوتکنیک» به کار میبرند. بطور کلی زمین شناسی مهندسی به توسط روشهای اکتشافی متنوع تاثیر محیط زمین شناسی اطراف را بر سازه مهندسی یا پروژه عمرانی تعیین می کند. همچنین نقش احداث سازه را در تحریک و تغییر رفتار زمین مشخص می سازد.
زمین شناسی مهندسی ضمن بررسی تاثیر «محیط زمین شناسی» بر سازههای مهندسی یا زمین شناسی مهندسی ، راهحلهای مناسبی جهت کاهش یا برطرف نمودن خطرات احتمالی ارائه میدهد. باید توجه داشت که محیط زمین شناسی اطراف یک سازه به دو صورت با آن در ارتباط است. یکی توسط مصالح زمین شناسی ، یعنی سنگ ، خاک و آب ، دیگری فرآیندها و مخاطرات زمین شناسی مثل سیل ، زمین لرزه ، حرکات دامنهای و مانند آن. برخی از مولفین زمین شناسی مهندسی را سهوا به جای «ژئوتکنیک» به کار میبرند. بطور کلی زمین شناسی مهندسی به توسط روشهای اکتشافی متنوع تاثیر محیط زمین شناسی اطراف را بر سازه مهندسی یا پروژه عمرانی تعیین می کند. همچنین نقش احداث سازه را در تحریک و تغییر رفتار زمین مشخص می سازد.
سنگ شناسی رسوبی-رسوب شناسی
سنگهای رسوبی ، از انباشت ذرات ناشی از خرد شدن انواع سنگهای دیگر بوجود آمدهاند. این ذرات ، معمولا به کمک نیروی گراویته ، آب ، باد و یا یخ به محل جدید خود منتقل شده و در آنجا به ترتیبی جدید نهشته میشوند. برای مثال ، امواجی که به ساحل صخرهها برخورد میکنند، ممکن است که از این طریق ، ذرات ریگ و شن دریا کنار دیگری را در همان نزدیکی فراهم آورند. این نهشتههای ساحلی اگر سخت میشدند، سنگی رسوبی تشکیل مییافت. یکی از مهمترین خاصههای سنگهای رسوبی ، لایه بندی رسوبات تشکیل دهنده آنهاست. مهمترین کاربرد رسوب شناسی در ارتباط با اکتشاف منابع طبیعی از قبیل نفت و گاز میباشد، در گذشته بیشتر کمپانیهای نفتی برای کشف مخازن در جستجوی تاقدیسها بودند، اما با پیشرفت زمان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر نفتگیرهای ساختمانی ، نفتگیرهای چینه شناسی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
سنگهای رسوبی ، از انباشت ذرات ناشی از خرد شدن انواع سنگهای دیگر بوجود آمدهاند. این ذرات ، معمولا به کمک نیروی گراویته ، آب ، باد و یا یخ به محل جدید خود منتقل شده و در آنجا به ترتیبی جدید نهشته میشوند. برای مثال ، امواجی که به ساحل صخرهها برخورد میکنند، ممکن است که از این طریق ، ذرات ریگ و شن دریا کنار دیگری را در همان نزدیکی فراهم آورند. این نهشتههای ساحلی اگر سخت میشدند، سنگی رسوبی تشکیل مییافت. یکی از مهمترین خاصههای سنگهای رسوبی ، لایه بندی رسوبات تشکیل دهنده آنهاست. مهمترین کاربرد رسوب شناسی در ارتباط با اکتشاف منابع طبیعی از قبیل نفت و گاز میباشد، در گذشته بیشتر کمپانیهای نفتی برای کشف مخازن در جستجوی تاقدیسها بودند، اما با پیشرفت زمان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر نفتگیرهای ساختمانی ، نفتگیرهای چینه شناسی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
زمین شناسی اقتصادی
زمین شناسی اقتصادی شاخهای از علم زمین شناسی است که پیرامون شرایط تشکیل مواد معدنی ، مورفولوژی و ریخت شناسی آنها ، بافت و ساخت آنها ، عوامل کنترل کننده پراکندگی مواد معدنی ، توجیه فنی و اقتصادی آنها و بلاخره تقسیم بندی ژنتیکی مواد معدنی بحث میکند. در رسیدن به اهداف فوق ، روشهای مختلف تجزیه مواد معدنی ، روشهای ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی و فرآوری مواد انجام میگیرد. همچنین در انجام پروژههای مختلف اکتشافی باید به مسائل زیست محیطی نیز دقت لازم را مبذول داشت.
زمین شناسی اقتصادی شاخهای از علم زمین شناسی است که پیرامون شرایط تشکیل مواد معدنی ، مورفولوژی و ریخت شناسی آنها ، بافت و ساخت آنها ، عوامل کنترل کننده پراکندگی مواد معدنی ، توجیه فنی و اقتصادی آنها و بلاخره تقسیم بندی ژنتیکی مواد معدنی بحث میکند. در رسیدن به اهداف فوق ، روشهای مختلف تجزیه مواد معدنی ، روشهای ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی و فرآوری مواد انجام میگیرد. همچنین در انجام پروژههای مختلف اکتشافی باید به مسائل زیست محیطی نیز دقت لازم را مبذول داشت.
زمین شناسی ساختمانی (Structural Geology)
هر کسی که با زمین شناسی سر و کار داشته باشد، تشخیص میدهد که پوسته زمین در طی تاریخ زمین شناسی یک واحد ثابت و غیر متغیری نبوده است بلکه به کرات در برابر عوامل داخلی و خارجی در آن تغییر شکل ایجاد شده است. شاهد این مدعی وجود نواحی عظیم چین خورده یعنی سلسله کوههاست که در آن رسوبات و سنگهای دیگر فشرده شده و فرم آنها تغییر کرده است.
عامل دیگر رسوبات دریایی است که اینک در قلل مرتفع کوهها دیده میشود و در برخی موارد هزاران متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته است و این خود ناپایداری قشر زمین را نشان میدهد. بطور کلی میتوان گفت که زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک ، درباره ساختهای مختلف سنگهای تشکیل دهنده پوسته زمین، چگونگی تشکیل و ارتباط آنها با عوامل داخلی زمین بحث میکند.
هر کسی که با زمین شناسی سر و کار داشته باشد، تشخیص میدهد که پوسته زمین در طی تاریخ زمین شناسی یک واحد ثابت و غیر متغیری نبوده است بلکه به کرات در برابر عوامل داخلی و خارجی در آن تغییر شکل ایجاد شده است. شاهد این مدعی وجود نواحی عظیم چین خورده یعنی سلسله کوههاست که در آن رسوبات و سنگهای دیگر فشرده شده و فرم آنها تغییر کرده است.
عامل دیگر رسوبات دریایی است که اینک در قلل مرتفع کوهها دیده میشود و در برخی موارد هزاران متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته است و این خود ناپایداری قشر زمین را نشان میدهد. بطور کلی میتوان گفت که زمین شناسی ساختمانی و تکتونیک ، درباره ساختهای مختلف سنگهای تشکیل دهنده پوسته زمین، چگونگی تشکیل و ارتباط آنها با عوامل داخلی زمین بحث میکند.
زمین شناسی نفت Petroleum Geology
زمین شناسی نفت از زیر شاخه های علم زمین شناسی می باشد که به بررسی عوامل و شرایط مرتبط با تشکیل ذخایر هیدروکربنی می پردازد و با توجه به نیاز کشور به شناخت ذخایر جدید نفت و گاز حائز توجه خاص می باشد. چراکه اولین قدم در راه اکتشاف همان بررسی های زمین شناسی هستند اطلاعات ارائه شده در این بخش شامل بررسی عوامل و پارامترهای مرتبط در نحوه تشکیل نفت و گاز و سنگ منشاد، مهاجرت و عوامل دخیل در آن، سنگ مخزن، انواع آن و پارامترهای مرتبط با سنگ مخزن، سنگ پوشش و در نهایت به بررسی جایگاه نفت و گاز در زمین شناسی ایران و تشکیل نفت و گاز در مناطق مختلف و عوامل موثر در آن پرداخته شده است.
زمین شناسی نفت از زیر شاخه های علم زمین شناسی می باشد که به بررسی عوامل و شرایط مرتبط با تشکیل ذخایر هیدروکربنی می پردازد و با توجه به نیاز کشور به شناخت ذخایر جدید نفت و گاز حائز توجه خاص می باشد. چراکه اولین قدم در راه اکتشاف همان بررسی های زمین شناسی هستند اطلاعات ارائه شده در این بخش شامل بررسی عوامل و پارامترهای مرتبط در نحوه تشکیل نفت و گاز و سنگ منشاد، مهاجرت و عوامل دخیل در آن، سنگ مخزن، انواع آن و پارامترهای مرتبط با سنگ مخزن، سنگ پوشش و در نهایت به بررسی جایگاه نفت و گاز در زمین شناسی ایران و تشکیل نفت و گاز در مناطق مختلف و عوامل موثر در آن پرداخته شده است.
زمین شناسی زیست محیطی
زمین شناسی زیست محیطی” از جمله شاخه های جدید زمین شناسی است که به همراه “زمین شناسی نواحی شهری”، نقش بسیار مهمی در ایمنی انسان و تامین منابع مورد نیاز او بازی می کند. نقش این دو شاخه آن قدر زیاد است که زمین شناسی یکی از مهمترین رشته های علوم پایه در قرن بیست و یکم نامیده می شود. در کشورهای پیشرفته ی جهان، تقریبا هیچ پروژه ای بدون تایید این دو شاخه ی علوم زمین امکان اجرا ندارد و اجرای هر پروژه ای منوط به دریافت مجوز مطالعات زمین شناسی زیست محیطی، زمین شناسی مهندسی و زمین شناسی نواحی شهری است. به همین دلیل و به منظور اشنایی خوانندگان، بخش هایی از مطالب استاندارد تهیه ی نقشه های زمین شناسی زیست محیطی در ادامه ارائه می شوند.
زمین شناسی زیست محیطی” از جمله شاخه های جدید زمین شناسی است که به همراه “زمین شناسی نواحی شهری”، نقش بسیار مهمی در ایمنی انسان و تامین منابع مورد نیاز او بازی می کند. نقش این دو شاخه آن قدر زیاد است که زمین شناسی یکی از مهمترین رشته های علوم پایه در قرن بیست و یکم نامیده می شود. در کشورهای پیشرفته ی جهان، تقریبا هیچ پروژه ای بدون تایید این دو شاخه ی علوم زمین امکان اجرا ندارد و اجرای هر پروژه ای منوط به دریافت مجوز مطالعات زمین شناسی زیست محیطی، زمین شناسی مهندسی و زمین شناسی نواحی شهری است. به همین دلیل و به منظور اشنایی خوانندگان، بخش هایی از مطالب استاندارد تهیه ی نقشه های زمین شناسی زیست محیطی در ادامه ارائه می شوند.
چینه و فسیل شناسی
اصولا از روابط موجود بین طبقات سنگهای رسوبی بحث میکند.
مطالعات چینه شناسی از یک طرف مبتنی بر شناخت توالی طبقات رسوبی در زمانهای مختلف زمین شناسی به منظور پی بردن به تاریخ حوادث زمین و تکامل موجودات بوده ، از طرف دیگر تغییرات جانبی رخسارهها در مکانهای مختلف را بررسی مینماید که به وسیله آن با وضع جغرافیایی گذشته زمین در هر زمان آشنا میشویم.
اصولا از روابط موجود بین طبقات سنگهای رسوبی بحث میکند.
مطالعات چینه شناسی از یک طرف مبتنی بر شناخت توالی طبقات رسوبی در زمانهای مختلف زمین شناسی به منظور پی بردن به تاریخ حوادث زمین و تکامل موجودات بوده ، از طرف دیگر تغییرات جانبی رخسارهها در مکانهای مختلف را بررسی مینماید که به وسیله آن با وضع جغرافیایی گذشته زمین در هر زمان آشنا میشویم.
سنگ شناسی یا پترولوژی
پترولوژی یا سنگ شناسی علم مطالعه سنگها است و کم و بیش به ساختارهای زمین نیز می پردازد.
این علم محدود به مطالعه موادی است که در پوسته وجود دارد و قابل دسترس است اگرچه که نمونه هایی از شهابسنگها را نیز توسط شبیه سازی در این علم مطالعه می نماییم. این علم به مطالعه انواع مختلف اتفاقاتی که از ابتدا برای منشا سنگ افتاده می پردازد و روابط فرایندهای زمین شناسی و تاریخچه آن را مورد بررسی قرار می دهد. سنگ شناسی همچنین بخش اصلی مطالعات زمین شناسی، عملکرد آنها و تاریخچه و پیدایش سنگها و نحوه اکتشاف آنها را نشان می دهد. مطالعه سنگها از دو راه امکان پذیر است یکی از طریق مطالعه پوسته و دیگری از طریق مطالعه مدارک و شواهد قدیمی.
پترولوژی یا سنگ شناسی علم مطالعه سنگها است و کم و بیش به ساختارهای زمین نیز می پردازد.
این علم محدود به مطالعه موادی است که در پوسته وجود دارد و قابل دسترس است اگرچه که نمونه هایی از شهابسنگها را نیز توسط شبیه سازی در این علم مطالعه می نماییم. این علم به مطالعه انواع مختلف اتفاقاتی که از ابتدا برای منشا سنگ افتاده می پردازد و روابط فرایندهای زمین شناسی و تاریخچه آن را مورد بررسی قرار می دهد. سنگ شناسی همچنین بخش اصلی مطالعات زمین شناسی، عملکرد آنها و تاریخچه و پیدایش سنگها و نحوه اکتشاف آنها را نشان می دهد. مطالعه سنگها از دو راه امکان پذیر است یکی از طریق مطالعه پوسته و دیگری از طریق مطالعه مدارک و شواهد قدیمی.
گرایش آب شناسی (hydrology)
.هیدروژئولوژی دانشی است که از آب های زیرزمینی بحث می کند و به عنوان شعبه ای از زمین شناسی ، منشأ ، ترکیب ، خواص ، کیفیت ، گسترش و حرکت آب را در داخل قشرهای زمین مورد مطالعه قرار می دهد. به عبارتی «هیدرولوژی علم مطالعه آب کره زمین است و در مورد پیدایش ، چرخش و توزیع آب در طبیعت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب ، واکنشهای آب در محیط و ارتباط آن با موجودات زنده بحث میکند بنابراین ملاحظه میشود که هیدرولوژی در برگیرنده تمامی داستان آب است. »
.هیدروژئولوژی دانشی است که از آب های زیرزمینی بحث می کند و به عنوان شعبه ای از زمین شناسی ، منشأ ، ترکیب ، خواص ، کیفیت ، گسترش و حرکت آب را در داخل قشرهای زمین مورد مطالعه قرار می دهد. به عبارتی «هیدرولوژی علم مطالعه آب کره زمین است و در مورد پیدایش ، چرخش و توزیع آب در طبیعت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب ، واکنشهای آب در محیط و ارتباط آن با موجودات زنده بحث میکند بنابراین ملاحظه میشود که هیدرولوژی در برگیرنده تمامی داستان آب است. »
موقعیتشغلیو بازار کار
فارغالتحصیلانمقطعکارشناسیرشتهزمینشناسیقادرند نقشههایزمینشناسی، معدنیو جغرافیاییرا مطالعهنمودهو اطلاعاتآنرا استخراجنمایند و با گروههایاکتشافمعدن، آبیابیو بهرهبرداریاز آبهایزیرزمینی، همکاریداشتهیا در کارهایصحراییو کارگاهیمهندسینژئوتکنیکو ژئوفیزیکفعالیتداشتهباشند و کانونهایخطر همانند مناطقزلزلهخیز، آتشفشانیو … را مشخصنمایند. با توجهبهتواناییهاییکهفارغالتحصیلانرشتهزمینشناسیدارند، وزارتخانههایصنایعو معادن، نفت، نیرو، راه، جهاد کشاورزی، علومو آموزشو پرورش، همچنینشرکتها و مؤسساتیمانند ذوبآهن، سازمانزمینشناسیکشور، شرکتهایمرتبطبا فعالیتهایسد سازی، آبیابی، حفر تونل، راهسازی، اکتشافاتآبو نفتو معادن، بخشهایمرتبطبا تهیهنقشههایزمینشناسیو معدنی، آزمایشگاههایسنگشناسیو زمینشناسیو در مجموع، کلیهمراکزیکهدر ارتباطبا موضوعزمینفعالیتمیکنند، میتوانند زمینههایاشتغالو فعالیتفارغالتحصیلانرشتهزمینشناسیباشند.
از نظر روحی، دانشجویان می بایست، متعادل باشند و از نظر جسمی می بایست کامل باشند، چون باید مطالب را در روی زمین یاد بگیرد و مطالعه کنند. رشته زمین شناسی به دلایل نوع گرایشها، مجموعه ای متنوع را برای دانشجویان این رشته، به همراه دارد که مهمترین آنها از این قرار است:
· در مقطع کارشناسی دبیری دبیرستان، در دروس زمین شناسی.
· کارشناس در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی.
· فعالیتها در آزمایشگاههای مربوط به بخش خصوصی.
· در مقطع کارشناسی ارشد: فعالیت در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی.
· فعالیت در شرکت ملی نفت.
· فعالیت در مؤسسه ژئوفیزیک و وزارت مسکن.
· فعالیت در مؤسسه زمین شناسی و زلزله.
· فعالیت در وزارت کشاورزی و وزارت راه و ترابری.
همچنین امکان کار در مراکز خرید و فروش جواهر به عنوان کارشناس سنگهای قیمتی برای فارغ التحصیلان این رشته امکان پذیر است.
درسهایرشته زمین شناسی در طولتحصیل
دروسپایه:
ریاضی، فیزیک، شیمی، مبانیکامپیوتر.
دروساصلی :
زمینشناسیفیزیکی، زمینشناسیتاریخی، بلور شناسیهندسی، بلور شناسینوری، کانیشناسی، رسوبشناسی، سنگشناسیرسوبی، سنگشناسیآذرین، سنگشناسیدگرگونی،دیرینهشناسی(ماکرو فسیل)، چینهشناسی، زمینشناسیساختمانی، زمینساخت، فنوژئولوژی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک، نقشهبرداری.
دروستخصصی:
زمینشناسیایران، زمینشناسیاقتصادی، زمینشناسینفت، آبهایزیرزمینی، زمینشناسیمهندسی، پترولوژی، زمینشناسیصحرایی، متونعلمیزمینشناسی. (بسیاری از درسهای اینرشتههمراهبا آزمایشگاهاست).
ریاضی، فیزیک، شیمی، مبانیکامپیوتر.
دروساصلی :
زمینشناسیفیزیکی، زمینشناسیتاریخی، بلور شناسیهندسی، بلور شناسینوری، کانیشناسی، رسوبشناسی، سنگشناسیرسوبی، سنگشناسیآذرین، سنگشناسیدگرگونی،دیرینهشناسی(ماکرو فسیل)، چینهشناسی، زمینشناسیساختمانی، زمینساخت، فنوژئولوژی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک، نقشهبرداری.
دروستخصصی:
زمینشناسیایران، زمینشناسیاقتصادی، زمینشناسینفت، آبهایزیرزمینی، زمینشناسیمهندسی، پترولوژی، زمینشناسیصحرایی، متونعلمیزمینشناسی. (بسیاری از درسهای اینرشتههمراهبا آزمایشگاهاست).
تاریخ: شنبه 7 خرداد 1390برچسب:معرفی رشته زمین شناسی,
ارسال توسط
آخرین مطالب
صفحه قبل 1 صفحه بعد